Jak wybrać procesory i efekty do gitar basowych?

Do gitar basowych można dokupić efekty i procesory, które powodują, że dźwięk wydobywający się z nich nabiera zupełnie innego, oryginalnego charakteru. W poniższym artykule postaraliśmy wskazać, jakie cechy są najważniejsze przy wyborze procesorów i efektów dla gitar basowych. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Wam w wyborze odpowiednich urządzeń dla Waszych gitar basowych.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje procesorów i efektów do gitar basowych

procesory i efekty do gitar basowych - jak wybrać?

Procesor do gitary basowej generuje odpowiednie dźwięki, zaś efekt gitarowy to nic innego jak korektor graficzny, który jest specjalnie przystosowany do kształtowania widma akustycznego sygnału z gitary basowej. Efekt do gitary nazywany jest często equalizerem. Różni się on od uniwersalnych korektorów dźwięku przede wszystkim zakresem korygowania częstotliwości, bowiem sygnał z gitary basowej ma pasmo ograniczone do pewnej wartości podawanej w kHz. Efekty gitarowe są wykorzystywane do korekcji barwy dźwięku przy pomocy najczęściej potencjometrów obrotowych, bądź suwakowych. Przy ich użyciu można śmiało regulować głośność dźwięków o poszczególnych częstotliwościach lub regulować tony niskie, średnie i wysokie.

Wybierając procesor basowy, należy zwrócić uwagę na jego typ, rodzaj obsługi – analogowy lub cyfrowy, paletę oferowanych efektów brzmienia, możliwość nagrywania dźwięków, obecność potencjometrów obrotowych, konstrukcję i materiał, z jakiego wykonano procesor, a także liczbę pedałów z możliwością przełączania efektów brzmienia. Ważne jest i to, aby procesor był prosty w użyciu i nie wymagał nawigacji przy użyciu mikroskopijnych przycisków kursorowych. Dobrze by było, aby procesor posiadał nagrywarkę.

Procesor może mieć 24 lub 32 bity. Najważniejsze jest to, jak wiele ma on efektów. Im ich będzie więcej, tym lepiej. Popularnymi efektami są: Compressor/Limiter, Filter/Tone, T.Wah, Octave (Up/Down), Slow Gear, Defretter, Enhancer, Bottom Boost, Mid Shape, Hollow, Drive/Synth, Overdrive/Distortion, Bass Synth, Delay/Modulation, Delay, Phaser, Flanger, Chorus, Reverb, Noise Suppressor, Master EQ, Expression Pedal Effects: Foot Volume, Wah, Resonance, Voice, Bend (+1 OCTAVE, -1 OCTAVE), Sound Hold, Kick Drum. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki ekran wyposażono procesor. Każdy procesor może posiadać inny zestaw złącz, wśród których powinny znaleźć się złącza Input, Output, Aux in, Phones, AC IN i inne. Do zestawu czasem dołączany jest zbudowany tuner, pedały przełącznikowe, pedał ekspresji itp.

Obok procesorów, do gitar basowych można dokupić konkretne efekty. Kupując je powinniśmy zwrócić uwagę na takie zmienne jak: częstotliwość próbkowania, konwersję AD-DA, typ wykorzystywanego procesora, ilość modeli wzmacniaczy, ilość grup efektów, ilość efektów udostępnionych, liczbę ustawień standardowych i ustawień użytkownika, obecność pedału i zasilacza w zestawie.

Popularni producenci procesorów i efektów do gitar basowych i ich produkty

Jednym z producentów procesorów do gitar basowych jest firma BOSS, a polecanym jej produktem jest światowej klasy multiprocesor podłogowy dla gitar basowych – BOSS ME-50B. Został on opracowany na wzór podłogowych efektów pedałowych. W urządzeniu tym efekty do gitary basowej zostały podzielone na 6 odrębnych sekcji, a mianowicie: Compressor/Limiter, Master, Filter/Tone, Drive/Synth, Delay/Modulation oraz Expression Pedal. Dzięki tejże segregacji możliwe jest korzystanie z szerokiej gamy unikalnych algorytmów efektowych. Znaleźć tu można całkowicie nowe efekty, jak na przykład Sound Hold, Octave Up oraz Kick Drum, a także najróżniejsze efekty, dzięki którym każda gitara basowa zabrzmi nader profesjonalnie. Warto dodać, że efekty mogą być edytowane w tym multiprocesorze za pośrednictwem 23 potencjometrów obrotowych, a kontrolowane są one przez trzy pedały nożne programowalny pedał ekspresji. Obsługa procesora opiera się na standardach uzyskiwanych przy współpracy z klasycznymi kostkami BOSS`a. Procesor ME-50B wyprodukowany przez firmę BOSS posiada dwie sekcje dla kompresora i korektora EQ. Sekcja Compressor/Limiter oparta została na technologii modulacyjnej COSM, umożliwiając basistom uzyskanie naturalnych ustawień kompresora z wszystkimi niuansami, co w profesjonalny sposób wyrówna ewentualne „wybryki" naszego brzmienia. Procesor wyposażono w funkcję „Sound On Sound”, która jest nagrywarką, umożliwiającą tworzenie własnych loopów.

Firma BOSS specjalizuje się w produkcji procesorów i efektów dla gitar basowych, ponieważ doskonale rozumie ona potrzeby muzyków.

Inną firmą produkującą procesory do gitar basowych jest Behringer oraz Zoom. Producent Zoom oferuje procesor basowy B2, który obsługuje szeroki zakres częstotliwości dla gitar basowych. Ma on 24-bitową rozdzielczość i częstotliwość próbkowania wynosząca 96 kHz umieszcza efekty Zoom B2 na poziomie najbardziej zaawansowanych procesorów typu rack. Brzmienie jest dynamiczne, czyste i mocne. Procesor Zoom B2 wyposażono w aż 13 symulacji najsłynniejszych wzmacniaczy i efektów basów świata, a zmiana programów jest wręcz niezauważalna. Procesor przygotowany jest zarówno do pracy w studiu, jak i na scenie.

Godne polecenia są procesory Digitech BP-50, BOSS GT-10B Bass Effects Processor oraz Digitech BP-200.

Efekty basowe są produkowane przez takie firmy jak ZooM i BOSS.

Godny uwagi jest ZooM B-1X, który ma częstotliwość próbkowania wynoszącą 96 kHz, 24-bitową konwersję AD-DA, procesor ZFX-3, 13 modeli wzmacniaczy, 8 różnych grup efektów, 46 udostępnionych efektów, 40 ustawień standardowych oraz 40 indywidualnych ustawień użytkownika. Jest to urządzenie sprzedawane z pedałem, a zasilacz jest do niego dodawany w zestawie.

W gronie efektów produkowanych przez markę BOSS wymienić należy:

  • AC-2 ACOUSTIC SIMULATOR - ma cztery tryby - Standard, Jumbo, Enhance oraz Piezo. Efekt wyposażono w dwa osobne wejścia, które pozwalają na bezpośrednie przełączanie pomiędzy różnymi wzmacniaczami.
  • AW-3 DYNAMIC WAH - to pierwszy w Polsce pedał kompaktowy, za pośrednictwem którego możliwy jest do uzyskania efekt typu Wah, podobny do brzmienia uzyskiwanego przez głos ludzki przy użyciu efektu „Humanizer”. Do kontroli nad urządzeniem służą gałki: DECAY, MANUAL, SENS oraz MODE.
  • BD-2 BLUES DRIVER - ten efekt ma brzmienie przywodzące na myśl lekko przesterowany, lampowy wzmacniacz gitarowy typu „Vintage”. Efekt ten jest szczególnie polecany gitarzystom grającym bluesa oraz tym, którzy potrzebują ciepłego, lekko zniekształconego sygnału znakomicie nadającego się do gry partii solowych jak i podkładowych.
  • BF-2 FLANGER - ma możliwość tworzenia charakterystycznego brzmienia efektu fazowego/flanging poprzez połączenie oryginalnego sygnału z elektronicznie opóźnionym sygnałem.
  • CE-5 CHORUS ENSAMBLE - produkuje wiele efektów, począwszy od łagodnego, naturalnego efektu typu chorus, po przenikliwy efekt stereo popularny we współczesnej muzyce.
  • CEB-3 BASS CHORUS - efekt przestrzennej syntezy gwarantuje naturalny i przestrzenny efekt chorus.
  • CS-3 COMPRESSION SUSTAINER - urządzenie kompresujące głośniejsze sygnały i uwypuklające sygnały niższe.
  • DD-3 DIGITAL DELAY - pełen mocy efekt echa z trzema trybami pracy.
  • DD-5 DIGITAL DELAY - efekt echa z 11 trybami, włączając w to Tempo, Hold oraz Reverse.
  • GE-7 EQUALIZER - efekt zawiera częstotliwości w zakresie od 100 Hz do 6,4 kHz z pełnym mocy 16dB uwypukleniem/ograniczeniem na pasmo.
  • MD-2 Mega Distortion - efekt Mega Distortion Oprócz standardowych regulacji, MD-2 posiada dodatkową „gałkę” Gain/Boost pozwalającą na osiągnięcie szerszej palety brzmień przesterowanych.
  • MT-2 METAL ZONE - jeden z najlepszych efektów w środowisku muzyków grających najcięższe odmiany muzyki metalowej.
  • OD-3 OVERDRIVE - w efekcie tym zastosowano podwójny stopień wejściowy, który powoduje zwiększenie sustainu i kompresji sygnału.
  • OS-2 OVERDRIVE/DISTRORTION - efekt o bardzo szerokim zakresie zniekształcenia od bardzo delikatnego do silnego typu ”Hard Distortion”.
  • RV-3 DIGITAL REVERB/DELAY - kostka łącząca w sobie najwyższej jakości efekt pogłosu oraz echa.
  • SD-1 SUPER OVERDIVE - efekt produkujący ciepłe brzmienie, równe zniekształcenie podobne do uzyskiwanego na przesterowanym wzmacniaczu lampowym.
  • Podsumowanie

    Zarówno procesory jak i efekty do gitar basowych są urządzeniami adresowanymi wyłącznie do profesjonalnych muzyków. Ci z kolei doskonale zwykle wiedzą, jakie cechy powinny posiadać owe sprzęty, aby spełnić ich wymagania.

    Podobne poradniki


    Strona wygenerowana 2019-11-12 08:58:39, 213