Na co zwrócić uwagę, kupując motorówkę?

Sporty wodne mają bardzo wielu zwolenników i zagorzałych fanów. Lato to okres, w którym mogą oni rozwinąć swoje skrzydła i doskonalić umiejętności w uprawianiu tychże sportów. Do wielu dyscyplin wymagane jest posiadanie określonych sprzętów i pojazdów. Do nich zaś można śmiało zaliczyć motorówkę. Przy kupnie motorówki należy zwrócić uwagę na szereg jej specyficznych parametrów, aby zakup nie okazał się nietrafiony. Poniżej przedstawiamy, jakie elementy należy sprawdzić w motorówce przed dokonaniem wyboru jej konkretnego modelu.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje motorówek

motorówki - jak wybrać?

Motorówki różnią się pomiędzy sobą typem, modelem oraz silnikiem. Trzeba powiedzieć, że motorówki w przeciwieństwie do samochodów, nie są produkowane w trybie seryjnym, dlatego też klienci raczej od razu nie są w stanie określić, jaki jacht motorowy, charakteryzujący się jakimi parametrami, ich w pełni zadowoli.

Przed rozpoczęciem poszukiwań motorówki, którą chcielibyśmy kupić, musimy najpierw określić, do jakich celów chcemy ją mieć. Typ motorówki to najważniejsze kryterium, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie jachtu motorowego. Zły wybór w tym zakresie przełoży się na nasze niezadowolenie z posiadanej motorówki. Wyróżnić można następujące typy motorówek: otwartopokładowe (open), kabinówki, łodzie do wędkowania, RIB-y i barki.

Motorówki otwartopokładowe, czyli typu open, służą do zwykłej, dziennej zabawy na wodzie. Wykorzystuje się je do pływania rekreacyjnego, od jednego punktu, do drugiego. Można nimi pływać wyłącznie przy dobrej pogodzie, choć niektóre modele posiadają niewielką kabinę, do której można się schować w czasie deszczu. Na rynku jest zdecydowanie najwięcej motorówek z otwartym pokładem. Najtańsze można kupić już za kilka tysięcy złotych. Motorówki „open” mogą mieć konstrukcję drewnianą, aluminiową lub wykonaną z laminatów. Na ogółu, są one wyposażone w silniki zaburtowe, przyczepne, choć w większych modelach tych motorówek spotyka się także silniki stacjonarne. Wśród motorówek o otwartym pokładzie wyróżnia się także podkategorie: Commander i Sport.

Jacht motorowy commander należy do większych modeli motorówek otwartopokładowych. Ma lepsze wyposażenie niż normalne motorówki open, posiada dobrze oprzyrządowaną konsolę sternika, fotele i kanapy dla załogi, obszerny kokpit, z rozkładanymi materacami służącymi wygodzie miłośników kąpieli słonecznych i wodnych. Takie motorówki mogą posłużyć do organizowania jazdy na nartach wodnych, ale w dalszym ciągu są to łodzie przeznaczone do pływania podczas dobrej pogody.

Motorówki Sport charakteryzują się specjalną konstrukcją, głównie otwartopokładową. Przeznaczone są dla miłośników szybkiej jazdy po wodzie. Najważniejsze są w tym przypadku parametry hydrodynamiczne, a nie wygoda i komfort użytkowników. Rozwijają one prędkość nawet powyżej 40 węzłów. Łatwo i szybko wchodzą w ślizg, dzięki czemu można za ich pośrednictwem ciągnąć narciarzy wodnych lub ścigać się w wyścigach na wodzie.

Drugim typem motorówek są tzw. kabinówki, przeznaczone dla bardziej wymagających użytkowników, potrzebujących większy poziom komfortu. Można na nich pływać całymi rodzinami. Posiadają one kabinę, która pozwala na schowanie się przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Można w niej nawet się przespać, w czasie kilkudniowej wędrówki wodnej. Modele tego typu motorówek posiadają przeróżne nazwy, mogą to być: klasyczne – Cabin (z wysoko zabudowaną sterówką i dodatkową kabiną usytuowaną pod pokładem), Walkaround Commander (połączenie łodzi otwartopokładowej typu Commander, z obszernym, odsłoniętym kokpitem i miejscem dla pilota, jak również z kabiną mieszkalną), Cruiser (wszechstronnie wyposażona łódź kabinowa, która nadaje się do wygodnej eksploracji szklaków wodnych, czy też rodzinnej turystyki).

Łodzie do wędkowania są trzecim rodzajem motorówek. Nazywane są one Fish bądź Pilothouse. Mają obszerny, wygodny kokpit, który umożliwia dostęp w każdym miejscu do wysokich burt i dający łatwo się zmywać. Posiadają także zamykaną, wysoką sterówkę i kabinę do schowania się przed deszczem lub wiatrem, albo do odpoczynku. Łodzie tego typu szybko pływają, są stabilne i ekonomiczne w użytkowaniu. Na pierwszy rzut oka można rozpoznać łodzie do wędkowania po tym, że mają standardowo zamontowane uchwyty do akcesoriów wędkarskich.

RIB-y, a właściwie Rigid Inflatable Boat są uniwersalnymi łodziami hybrydowymi, które posiadają sztywne dno w kształcie głębokiego „V” oraz nadmuchiwane elementy pontonu, przyklejone do dnia. Stanowią one zbiorniki wypornościowe dla całej łodzi. Konstrukcja motorówek RIB cieszy się popularnością na całym świecie, być może dlatego, że pływanie na niej pozostawia niezapomniane wrażenia. Komfort i wygoda użytkowania łodzi RIB jest dużo mniejszy niż w przypadku motorówek z kabinami. Błyskawicznie wchodzą one w ślizg i utrzymują się na fali. Są lekkie, skrętne i niezawodne, dlatego też wykorzystuje je policja, straż wodna, WOPR czy też inne służby. Mają niezwykle nisko położony środek ciężkości, przez co można bezpiecznie wykonywać wszelkie wymyślne zwroty i figury w czasie pływania.

Ostatni typ łodzi motorowych to barki, choć w języku polskim jest to mało trafna nazwa. Służą one do wędrówki po rzekach i kanałach, jak również po morzach wewnętrznych, takich jak Bałtyk. Ich cechą charakterystyczną jest wyposażenie, przypominające ruchomy dom na wodzie, stąd też ich nazwa – barka. Współczesne „barki” przypominają w zasadzie luksusowo wyposażone domy wakacyjne, które bez trudu mogą przemieszczać się ze swoimi mieszkańcami. Są to drogie motorówki.

Motorówki przystosowane do silnika zaburtowego należy sprawdzić pod kątem wszystkich pawęży i ich połączeń z resztą kadłuba. Zastosowanie zbyt mocnego, a co za tym idzie – również zbyt ciężkiego silnika do małej łodzi, może doprowadzić do jej znacznego osłabienia. Każdy producent motorówki ma własne zalecenia w zakresie mocy stosowanych silników.

Kupując motorówkę, należy sprawdzić zarówno ogólny stan, jak i szczelność wszelkich przepustów poniżej linii wodnej, a więc czujników logów czy echosondy. Trzeba podkreślić, że uszczelnienia usytuowane w takich miejscach wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości uszczelniające i laminat może być w ich obrębie zawilgocony. W połączeniu z trzymaniem motorówki na zewnątrz podczas zimy, może to znacząco osłabić wytrzymałość i trwałość wspominanego laminatu.

Popularni producenci motorówek i ich produkty

W Polsce na próżno możemy szukać autoryzowanych salonów, w których można kupić jacht motorowy, czyli popularną motorówkę. Dlatego też, aby zakupić nową łódź musimy zwrócić się do dealera i ten sprowadzi nam na zamówienie motorówkę, ze ściśle określonym wyposażeniem. Trzeba być przygotowanym oczywiście na bardzo duży wydatek, ponieważ jachty motorowe, szczególnie nowej generacji, nie należą niestety do najtańszych. Im bardziej luksusowe wyposażenie motorówki, tym cena będzie droższa. Podobna relacja ma miejsce w stosunku do mocy i pojemności silnika motorówki.

Motorówki są produkowane między innymi przez takie firmy jak: Bayliner, Regal, Quicksilver, DarMar, Crownline, Chaparral, Wellcraft, Cortina, Olympia, Four Winns, Larson, czy też Vena.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Co oznacza numer nadawany przy nazwie motorówki?

    Każdy z modeli motorówki oprócz nazwy i typu, posiada dodatkowo oznaczenie cyfrowe. Określa ono wielkość łodzi. W większości przypadków łodzi dostępnych na naszym rynku jest to wartość wyrażona w centymetrach (np. Quicksilver 620 Cruiser ma 620 cm długości) lub w stopach (np. Sea Ray 415 to jacht o długości 41 stóp).

  • Jakie dokumenty są potrzebne do prowadzenia motorówki?

    W Polsce do prowadzenia motorówki wymagane jest posiadanie odpowiedniego patentu. Jedynie do łodzi z silnikiem o mocy do 5 KW (6,65KM) niepotrzebne są żadne uprawnienia. Jest zasadniczo 6 stopni uprawnień, ale dla naszych polskich warunków wystarczy pamiętać tylko o 2 podstawowych: sternika motorowodnego i starszego sternika motorowodnego.

  • Jakie motorówki może prowadzić starszy sternik motorowodny?

    Posiadanie patentu starszego sternika motorowodnego uprawnia do prowadzenia jachtów motorowych o długości do 24 mb po wodach śródlądowych i morskich do 20 Mm od brzegu.

  • Jaka jest różnica pomiędzy silnikiem zaburtowym i stacjonarnym?

    Silnik zaburtowy jest łatwiejszy w obsłudze i serwisie, ponieważ wszystkie jego elementy są łatwo dostępne. W samym użytkowaniu silnik ten daje wrażenie lekkiej nadsterowności łodzi. Jego mankamentem niestety jest zainteresowanie nim złodziei sprzętu wodnego, których działalność staje się powoli prawdziwą plagą. Z kolei, silniki stacjonarne, to w większości przypadków silniki dieslowskie, ekonomiczne w eksploatacji, cichsze i nie widoczne, bo schowane pod pokładem. Dostęp do podzespołów jest w tym wypadku trudniejszy, ale montuje się je na łodziach większych.

Podsumowanie

Aby kupić motorówkę odpowiadającą naszym potrzebom najlepiej wybrać się do profesjonalnego sprzedawcy, który doradzi nam, jaki typ motorówki potrzebujemy i jakie powinna mieć ona parametry. Warto na początku odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego potrzebna jest nam motorówka? Jest to kluczowe w wyborze odpowiedniej łodzi motorowej.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-04-26 04:39:54, 120