Tunning mechaniczny samochodów

Tunning samochodu może być przeprowadzany na wiele różnych sposobów i może on dotyczyć innych sfer pojazdu. Jednym z rodzajów tunningu jest tunning mechaniczny samochodów, polegający na „podkręceniu” osiągów silnika. Jest to jeden z najbardziej rozbudowanych i złożonych form dokonywania przeróbek auta. Właściwie przeprowadzenie tunningu mechanicznego samochodu nie jest proste i nie ma na niego uniwersalnej recepty. Różnice w konstrukcjach silników samochodowych sprawiają, że do przeróbek zawsze trzeba podchodzić w sposób całkowicie indywidualny.

Na skróty...

Zadania tunningu mechanicznego

tunning mechaniczny - jak wybrać?

Podstawowym celem tunningu mechanicznego jest poprawa właściwości trakcyjnych samochodu i zwiększenie jego mocy. Wszelkie przeróbki dokonywane są w tym przypadku w obrębie układy napędowego, silnika, konstrukcji podwozia, zawieszenia, układzie paliwowym, układzie kierowniczym, hamulcowym oraz dolotowym. Niekoniecznie wszystkie wymienione podzespoły samochodu muszą zostać poddane zmianom. Jakakolwiek ingerencja jednak w owe układy wymaga posiadania fachowej wiedzy. W innym przypadku tunning mechaniczny może zakończyć się awarią samochodu i zagrażać bezpieczeństwu kierowcy i jego pasażerów na drodze. Jeśli chcemy zdecydować się na tunning mechaniczny, najlepiej jest skorzystać z usług renomowanych, wyspecjalizowanych serwisów, trudniących się takimi zadaniami. Dzięki temu uniknie się niepotrzebnych kosztów na naprawy podzespołów samochodowych.

Zdecydowanie najczęściej tunning mechaniczny dotyczy układu dolotowego, głowicy, wałku rozrządu, oraz układu wydechowego.

Układ dolotowy obejmuje gaźnik, układ wtryskowy oraz kolektory ssące. Dąży się do zmniejszenia przekrojów i zwiększenia długości kanałów, bowiem dzięki temu silnik lepiej pracuje na niskich obrotach, ale gorzej na dużych. W silnikach sportowych mających wysokie obroty, nawet niewielkie, wręcz kosmetyczne zmiany mogą dać bardzo dobre efekty. Trzeba jednak powiedzieć, że dokonanie precyzyjnego dostrojenia układu ssącego możliwe jest tylko w wąskim zakresie obrotów, dlatego też w wielu nowoczesnych konstrukcjach stosowane są kolektory o zmiennych parametrach.

Głowica jest elementem samochodu, który ma ogromny wpływ na parametry silnika. Przeróbki głowicy są na pewno pożądane, ale niestety zalicza się je do najtrudniejszych. Podczas tunningu głowicy największe problemy związane są z ograniczeniami materiałowymi, które determinują możliwości zmiany kształtu i wielkości stosowanych zaworów. Małe rozmiary zaworów pozwalają na dobrą pracę przy niskich obrotach, a duże – na wysokich obrotach.

Wałek rozrządu można wymienić w samochodzie na tzw. „szybki”. Problemem jest tu to, że wykonanie i obliczenie dobrego wałka rozrządu, czyli takiego, który nie zniszczy zaworów, dźwigienek i sam się nie zużyje po przejechaniu paru tysięcy kilometrów, jest niezwykle trudne. Wadą takich działań tunningowych jest też cena wałków, ponieważ profesjonalne elementy tego typu kosztują od 1000 do nawet 4000 zł. Dodatkowo, oprócz wałka rozrządu należy wymienić równocześnie zawory, sprężyny zaworowe miski itp. Nie zalecane jest wykorzystywanie do tunningu mechanicznego wałków wykonanych w warunkach domowych, ponieważ mają one co prawda niską cenę, ale też mierną jakość.

Jeśli chodzi o zmianę wałka rozrządu na sportowy, to zwiększa to obroty mocy maksymalnej, dlatego też istnieje konieczność zmiany przełożeń, czyli mechanizmu różnicowego i skrzyni biegów.

Generalnie zmiany wałka rozrządu są zalecane jedynie wówczas, gdy wcześniej zostały wyczerpane wszystkie inne sposoby tunningu mechanicznego.

Układ wydechowy jest w chwili obecnej w punkcie zainteresowania osób dokonujących przeróbki mechanicznej swojego samochodu. Najważniejszym elementem tego układu jest kolektor wydechowy, jego kształt, średnica i długość. Dokonane przeróbki dają bardzo dobre efekty, ale nie zawsze się sprawdzają.

Jedną z bardziej popularnych metod tunningu mechanicznego, którą można wykorzystać wyłącznie w silnikach nowszych samochodów. Takie auta opierają się na chipach sterujących, z których każdy steruje programem pracy silnika pojazdu. Program można dowolnie modyfikować, w celu uzyskania jeszcze większej mocy silnika. Istnieją dwie formy modyfikacji elektronicznych silnika, mianowicie modyfikacja za pomocą modułu BOX i modyfikacja sterownika silnikowego – ECU.

Moduł BOX jest wpinany pomiędzy jednostkę sterującą – ECU. Jednostkę sterującą można poddać modyfikacji poprzez zmianę programu jej pracy. Zmiany polegają na zmianie dawki paliwa, kąta wtrysku, czy też zmianę ciśnienia turbodoładowania. Najbardziej podatne na tunning tego typu są samochody Diesel. Dzięki chip tunningowi możliwe jest uzyskanie wzrostu mocy i momentu obrotowego o 20 czy 30% dla silników z turbosprężarki lub wzrost mocy o 6-8% i około 10% wzrost momentu obrotowego w przypadku silników zwykłych.

Podsumowanie

Trzeba wiedzieć, że silnik każdego pojazdu jest bardzo podatny na wszelkiego rodzaju modyfikacje, które dokonuje się w ramach tunningu mechanicznego. Modyfikacje mogą być mniej lub bardziej skomplikowane, ingerujące w pewien, ściśle określony sposób w podsystemy silnika.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2019-10-23 03:11:52, 213