Na co zwrócić uwagę, kupując choppera?

Jednym z rodzajów motocykli jest chopper. Tak właściwie jest to przerobiony motocykl, który swą popularność zyskał dzięki kultowemu filmowi „Easy Rider”. Kupując motocykl taki jak chopper powinniśmy znać jego podstawowe parametry, aby wiedzieć, na co w zasadzie należy zwrócić uwagę przy jego zakupie. Nie warto dokonywać go w ciemno, bowiem możemy być z niego niezadowoleni, a przecież motocykl najczęściej kosztuje niemało.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje chopperów

chopper - jak wybrać?

Pierwsze choppery pojawiły się na rynku mniej więcej pod koniec lat 50-tych ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych. Nazwa motoru pochodzi od zwrotu „to chop”, który dosłownie oznacza „siekać bądź odcinać. Choppery powstały z Harleyów, które były zbyt ciężkie, aby móc mieć większe osiągi. Dlatego też ich właściciele postanowili usunąć ich niektóre elementy, aby stały się lżejsze. Zdejmowali z motocykli wszystkie części zbędne, takie jak błotnik przedni, szerokie opony przednie, klakson, czy nawet oświetlenie. Inne elementy zamieniano po prostu na lżejsze odpowiedniki. W trybie seryjnym w motocyklach przerobionych na choppery montowano małe siedziska, zakładano cieńsze koła przednie, a zbyt duży bak zastępowano małym zbiorniczkiem, najczęściej robionym samodzielnie. Na początku największą wagę przykładano do zwiększenia osiągów motocykla, ale później zaczęto dbać o wizualną stronę takich przeróbek.

Cechą charakterystyczną chopperów jest wysunięty przód i długi widelec koła przedniego. Mają one również wąskie zbiorniki.

Kupując używanego choppera należy zwrócić uwagę na wszelkie jego zadrapania i rysy. Jak można się domyślić, używany motor nie może być wolny od tego typu wad, chyba że jest świeżo pomalowany. Niemniej jednak, pojedyncze, krótkie ryski świadczą o tym, że motocykl musiał spaść z widełek, albo że jego właściciel przewrócił się na parkingu. Każda długa rysa, biegnąca przez cały motor, nie może być wynikiem małej wywrotki. Takie uszkodzenia powstają bowiem na dłuższym dystansie, kiedy motor trze po asfalcie w trakcie wypadku. Jeśli zauważymy taką rysę, powinniśmy zwrócić uwagę na wszystkie elementy motoru, jakie występują po jej stronie.

Nowo pomalowany motocykl to zawsze sygnał dla kupującego, że uległ on poważnym uszkodzeniom w wyniku wypadku. Warto zauważyć, że zazwyczaj modele z określonych lat mają konkretny sposób malowania elementów. Jeżeli oglądany przez nas motocykl nie przypomina żądnego modelu z danego roku, to prawdopodobnie cały był przemalowany.

Nie tylko zewnętrzne cechy choppera należy brać pod uwagę przy jego zakupie. Nie mniej istotna jest ocena stanu mechanicznego. Należy przy niej zwrócić uwagę na ślady powstałe na śrubach. Jeśli nakrętki śrub będą zniekształcone lub nawet zniszczone, może to wskazywać na to, że motocykl naprawiano przy użyciu amatorskich metod, bez stosowania właściwych, specjalistycznych narzędzi. Jeśli silnik rozkręcał amator, nie ma gwarancji, że został on dobrze złożony i naprawiony. Warto przyjrzeć się, czy z silnika nie wycieka czy kapie olej.

Jeśli już dokonamy wcześniejszych czynności, to możemy pokusić się o odpalenie silnika motoru. Po uruchomieniu rozrusznik powinien pracować równomiernie. Można przy okazji sprawdzić, co wydobywa się z rury wydechowej. W najlepszym razie nie powinno się z niej nic wydobywać. Jeśli silnik dymi cały czas można podejrzewać, że jest w nim awaria pierścieni, tłoków lub cylindrów. Z kolei dym wydobywający się podczas zmniejszania gazu sugeruje usterkę zużytych uszczelniaczy. Istotne jest sprawdzenie ogumienia motocykla. W szczególności powinniśmy sprawdzić głębokość bieżnika i to, czy bieżnik nie był nacinany diaksem. Sprawdzić trzeba też felgi, w poszukiwaniu śladów ich prostowania, jak również łożyska – w kołach i w główce ramy. Instalację elektryczną motocykla można skontrolować, zaglądając pod kanapę i ewentualnie pod owiewki. Sprawdzamy, czy wiązki elektrycznie nie są przytarte i czy są w fabrycznych izolacjach.

Punktem naszego zainteresowania przy zakupie choppera powinny być ślady prostowania na lagach. W chopperach są one bardzo łatwe do wykrycia, ponieważ lagi są w nich bardzo długie i po prostowaniu widać brak ich równoległości lub krzywiznę.

Większość kupujących motory sprawdza licznik, który ma wskazywać, ile kilometrów zostało przejechanych motorem. Jako że licznik bardzo często jest cofnięty, wiek motocykla i jego ewentualny przebieg możemy oceniać przez stopień zużycia kanapy, manetki gazu i dźwigni.

Na koniec, przy oględzinach motoru, który zamierzamy kupić, należy sprawdzić ramę, a raczej jej kształt. Powinna być ona prosta. Podejrzane pęknięcia lub spawania wskazują na uszkodzoną ramę. Również polerowanie ramy może być spowodowane chęcią ukrycia jej wad, jednak wiele osób poleruje ramy wyłącznie ze względów estetycznych.

Popularni producenci chopperów i ich produkty

Do najbardziej znanych producentów współczesnych motocykli typu chopper, zalicza się: OCC, Yamaha, BMW, Suzuki, Kawasaki, Honda i West Coast Choppers. W połowie ubiegłego wieku i w następnych kilku latach choppery były konstruowane na bazie motocykli Harley Davidson, dziś producenci korzystają tylko jednak z niektórych części i podzespołów do Harleya.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Jaka jest różnica pomiędzy chopperem a Harleyem?

    Otóż, Harley Davidson to motor, który stanowił pierwowzór dla pierwszych chopperów. Dzisiejsze motory tego typu to lekko „odchudzone” wersje ciężkich, stylowych Harleyów. W połowie ubiegłego stulecia właściciele Harleyów postanowili zmniejszyć masę swoich motorów po to, aby miały one większe osiągi.

  • Czym charakteryzują się choppery?

    Do cech charakterystycznych chopperów zalicza się: przedłużony widelec, niska pozycja siodełka i specyficzna, swobodna pozycja za kierownicą. Oprócz tego, choppery mają wąskie przednie koło, które zapewnia łatwość prowadzenia, duży silnik, wydający charakterystyczny dźwięk, dość głośny, bo w układach wydechowych jest mniej tłumików. Jak najwięcej części motocykla jest odsłoniętych, wiele pokrywa się chromem.

Podsumowanie

Chopper jest motocyklem dla samotników, bowiem jego tylne siedzonko nie należy do najwygodniejszych. Warto powiedzieć, że chopper jest motorem oldschoolowym. Niestety, w Polsce ten typ motorów jest trudno dostępny, podobnie jak części zamienne. Dlatego też przy zakupie choppera należy wziąć pod uwagę to, że najprawdopodobniej w przyszłości będziemy zmuszeni sprowadzać części zamienne zza granicy, a import takich części jak można przypuszczać, nie należy bynajmniej do najtańszych. Z tego względu, w wielu motorach typu chopper i nie tylko, są montowane części wykonane metodą garażową, czyli dopasowane do konkretnego typu motoru z części ogólnodostępnych.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-04-25 11:11:00, 120