Jak wybrać olej silnikowy?

Olej silnikowy jest konieczny do sprawnego działania wszystkich podzespołów, wchodzących w skład układu silnikowego pojazdu. Bez oleju silnikowego auto nie będzie funkcjonowało. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele modeli aut, do których adresowane są nieco inne rodzaje oleju. Trudno dokonać więc szybkie wyboru i trafić akurat w taki olej, jaki będzie najbardziej odpowiedni dla naszego samochodu.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje olejów silnikowych

olej silnikowy - jak wybrać?

Wymiana oleju silnikowego jest konieczna w przypadku każdego auta. Należy ją przeprowadzać w trybie regularnym. Można w tym celu pojechać do serwisu samochodowego i zlecić wymianę oleju, ale najczęściej w sklepie motoryzacyjnym olej silnikowy kosztuje dużo mniej. Samodzielny zakup oleju może nie być tak łatwy, jak zdaje się niektórym, ale pomocna w wyborze i w wymianie oleju będzie instrukcja obsługi samochodu. Znajdziemy tam informacje o sugerowanej, najlepsze marce zalecanego oleju. Niekoniecznie musimy wybrać olej zalecany przez producenta naszego samochodu, ponieważ na ogółu taka rekomendacja wynika z umów marketingowych pomiędzy koncernem samochodowym, a producentem oleju.

Wybierając olej silnikowy należy zwrócić uwagę na dwa najważniejsze jego parametry, tj. lepkość oraz prezentowaną przez olej klasę jakości. Bardzo często jest tak, że do jednego modelu auta proponowanych jest kilka olejów silnikowych, które charakteryzują się zupełnie odmiennymi parametrami. Dzieje się tak dlatego, że olej musi zostać dobrze dobrany nie tylko do samego silnika, ale do warunków, w jakich ma być eksploatowany. W przypadku wyboru oleju silnikowego do starszych aut problematyczny może być zakup dobrego oleju, bowiem wymieniane w instrukcjach produkty nie są dostępne na rynku, a nowe oleje nie spełniają już tych samych norm. Co ciekawe, nie zawsze wysokie parametry oleju silnikowego będą najlepsze do naszego auta. Ich zastosowanie może paradoksalnie doprowadzić do poważnej awarii silnika, a co za tym idzie – konieczności wizyty w warsztacie samochodowym.

Dobór oleju ułatwiają strony internetowe, na których znajdują się aplikacje, takie jak „dobierz olej do swojego samochodu”.

W żadnym wypadku nie można dobierać oleju na chybił trafił, ponieważ każdy samochód wymaga nieco innego typu oleju. Istnieją na przykład specjalne oleje do auta Volkswagen turbo diesel z pompowtryskiwaczami, czy też do jednostek napędowych Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Lepkość oleju to jeden z najważniejszych jego parametrów, który informuje o tym, jak zachowa się olej w zależności od temperatury. Zasadniczo, im niższa będzie wartość przed literą W, tym lepiej olej sprawdzi się w niskich temperaturach, ponieważ wolniej będzie gęstniał. Im wyższa jest druga wartość, umieszczona po literze W na etykiecie oleju, tym wolniej rzednie on wraz ze wzrostem temperatury.

Kupując olej silnikowy powinniśmy zwrócić uwagę na jego bazę. Olej może być oznakowany jako syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralny. Jego typ uzależniony jest od tzw. bazy olejowej, jakiej użył jego producent. Bazy do olejów syntetycznych powstają w wyniku syntezy chemicznej i są odporniejsze na starzenie się, a także znakomicie znoszą wysokie temperatury. Oleje mineralne z kolei, powstają w wyniku rafinacji ropy naftowej, są najczęściej gęstsze i mają niestety gorsze i mniej stabilne parametry niż oleje syntetyczne i półsyntetyczne.

Jakość oleju silnikowego zawsze jest określana w klasyfikacji API oraz ACEA. Jeśli oznaczenie oleju wygląda w następujący sposób: „SL/CF” to litera „S” oznacza, że jest on odpowiedni do silników benzynowych, zaś litera „L” określa klasę jakości. Im dalsza litera alfabetu, tym wyższa jakość oleju. W chwili obecnej maksymalną jakość określa litera M. Stosując klasyfikację jakości ACEA oleje do silników benzynowych są oznaczane literą A, zaś oleje do diesli oznaczone są literą B lub C, oraz cyfrą, jaka informuje o ich jakości. Skala jest pięciostopniowa, przy czym 5 jest najwyższą jakością oleju.

Najlepszą wskazówką przy wyborze oleju silnikowego powinna być aprobata. Ważna jest dokładna zgodność numeru aprobaty na oleju i w instrukcji auta.

Jeśli posiadamy auto z silnikiem diesla, które ma starszy typ, możemy zakupić gęsty olej o niskiej jakości, ale będzie on nieodpowiedni dla samochodu nowego. Wysilone, turbodoładowane jednostki wymagają zastosowania środków smarnych o możliwie najwyższych parametrach. W przypadku najnowszych konstrukcji samochodów diesel podstawowe znaczenie ma to, czy olej ma aktualne aprobaty producenta naszego samochodu. Sprawdzając jedynie lepkość i jakość nie otrzymamy jasnej odpowiedzi na to, jaki olej będzie najlepszy. Z uwagi na inne wymagania odnośnie składu chemicznego w sprzedaży są oleje klas C1, C2 i C3 do diesli z filtrami cząstek stałych.

Dla silników benzynowych najwyższą klasą jakościową dostępnych olei jest A5. Takie oleje silnikowe nadają się jednak wyłącznie do silników, które zostały skonstruowane w określony sposób. Wybierając olej nie można więc kierować się jedynie jego wysoką jakością, najlepiej ściśle trzymać się zaleceń producenta auta.

W przypadku silników z gazem, najczęściej wystarczy zwyczajny olej, choć istnieją dedykowane środki do aut z instalacją LPG. Zawierają one specjalne dodatki, których zadaniem jest pomoc silnikom, w których układy zasilania nie działają optymalnie. Wyższa jest dajmy na to, tzw. rezerwa alkaliczna, która pozwala na neutralizację negatywnych skutków zakwaszania oleju pozostałościami po spalaniu gazu niskiej jakości.

Jeśli jeździmy starym autem, mającym duży przebieg, najlepiej będzie wybrać oleje mineralne starszych typów, charakteryzujące się dużą gęstością, takie jak Selektol 20W-40SD.

Popularni producenci olejów silnikowych i ich produkty

Na rynku dostępne są tańsze i droższe oleje silnikowe, które na pierwszy rzut oka charakteryzują się bardzo podobnymi parametrami jakości i lepkości, ale różnice pomiędzy nimi tkwią w zawartości dodatków uszlachetniających, które zapewniają stabilność parametrów oleju, odporność na utlenianie czy też utrzymywanie czystości we wnętrzu samego silnika. Warto zdecydować się na olej z wyższej półki, ponieważ będziemy go wymieniać rzadziej, niż tańszy odpowiednik.

Do najbardziej znanych producentów olejów silnikowych zalicza się: Shell, Castrol, Selektol.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Jaka jest lepkość oleju 0W-30?

    Olej określony takimi symbolami będzie zachowywał małą lepkość, czyli będzie rzadki, w całym zakresie temperatur, zarówno niskich, jak i wysokich. Taki olej powoduje znaczące zmniejszenie występujących w silniku oporów.

  • Co oznacza symbol 10W-60 przy oleju silnikowym?

    Olej 10W-60 przy wysokich temperaturach zachowuje taką lepkość, że nie będzie spływał ze ścianek cylindrów.

  • Czy zastosowanie zbyt dobrego oleju może zaszkodzić silnikowi?

    Tak. Jeśli samochód ma spory przebieg, to nie można wymieniać oleju na lepszy, niż ten, który dotychczas był stosowany. Lepszy środek smarny może być nawet zgodny z zaleceniami producenta, ale w takiej sytuacji nie będzie on wskazany. Olej o wyższych parametrach jakości i lepkości może w konsekwencji doprowadzić w silniku do wymycia nagarów, a to z kolei grozi powstaniem szczelin w układzie smarowania oraz pogorszeniem kompresji samego silnika. Jeśli wcześniej auto było eksploatowane na oleju mineralnym, nie można go wymieniać na olej syntetyczny.

  • Jak długo można jeździć z zastosowaniem oleju syntetycznego?

    Nie istnieją normy, które wyznaczałyby ten czasookres i które wskazywałyby, kiedy należy zrezygnować z oleju syntetycznego na rzecz półsyntetyka lub oleju mineralnego. Jeśli silnik ma kilka tysięcy kilometrów przebiegu, ale jego zużycie oleju mieści się w granicach fabrycznie wyznaczonej normy, nie warto wymieniać środka smarnego. Wykorzystywanie gęstego oleju mineralnego w nowoczesnych silnikach to półśrodek, mogący odwlec wykonanie remontu.

  • Czy klimat, w którym jeździmy, ma wpływ na wybór oleju?

    Tak, w instrukcjach obsługi większości aut znajdziemy tabele, które pozwalają na wybór lepkości oleju i dostosowanie jej do warunków klimatycznych, w których jeździ samochód. Dla chłodniejszego klimatu zaleca się wykorzystywanie środków smarnych o mniejszej lepkości, a tam, gdzie jest gorąco, lepiej sprawdzają się gęstsze oleje.

  • Jak często trzeba wymieniać olej silnikowy?

    Nawet w przypadku małego przebiegu auta, olej silnikowy powinno wymieniać się raz do roku. Jeśli pomiędzy kolejnymi wymianami będzie dłuższy okres czasu, to na skutek reakcji chemicznych zachodzących we wnętrzu silnika oraz w wyniku skraplania się w nim pary wodnej, olej stopniowo będzie tracił swoje pierwotne możliwości.

Podsumowanie

Olej silnikowy należy wybierać zgodnie z zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi każdego samochodu. Jeśli przez lata w aucie był używany olej silnikowy o niskich parametrach jakościowych, to nie należy wymieniać go na lepszy, ponieważ nie będzie on dobry dla poszczególnych podzespołów silnika.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-04-25 13:38:07, 120