Jak wybrać odzież motocyklową?

Jazda na motocyklu jest niebezpiecznym sportem, dlatego też kierowca powinien dołożyć wszelkich starań do tego, aby zmaksymalizować własne bezpieczeństwo. Może to zrobić wybierając dla siebie najbardziej odpowiednią odzież motocyklową. W co powinien się zaopatrzyć i jakiego dokonać wyboru? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym poradniku.

Na skróty...

Ważne parametry i funkcje odzieży motocyklowej

odzież motocyklowa - jak wybrać?

Odzież motocyklowa ma być nie tylko ładna i wygodna, ale ma być równocześnie zabezpieczeniem poszczególnych elementów ciała kierującego motorem. Motocyklista podczas wypadku narażony jest na wiele urazów, a w najgorszym razie może nawet umrzeć w wyniku odniesionych ran. Odzież motocyklowa może uchronić go przed najgorszym, albo przed zostaniem kaleką.

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele produktów określanych mianem „odzież motocyklowa”, dlatego też nie tak łatwo w gąszczu podobnych ofert znaleźć właściwą dla nas. Niemniej jednak, jakąś odzież kupić trzeba, bowiem źle ubrany motocyklista nie powinien w żadnym przypadku wsiadać na motor.

Najważniejszym zadaniem, jakie ma do spełnienia ubranie motocyklisty, jest poprawa jego bezpieczeństwa na drodze. Nigdy motocyklista nie powinien jeździć na swoim motorze ubrany w zwyczajną koszulkę, czy jeansy. Naraża tym samym swoje życie. Generalnie, ubierając się na motor powinno się przygotować tak, jakby się miało mieć wypadek. Tylko w takim przypadku motocyklista będzie dobrze chroniony.

Atutem odzieży motocyklowej jest również i to, że poprawia ona komfort jazdy. Najczęściej kurtki na motor mają ciasno skrojone rękawy i nogawki spodni, dzięki czemu nie trzepoczą one na wietrze, a kurtka nie zachowuje się jak hamujący spadochron. Adresowane do motocyklistów buty pozwalają na samodzielny powrót z garażu do domu, bez odczuwania łamiącego bólu w stawie skokowym. Ważnym elementem stroju motocyklisty są rękawice, które chronią dłonie i nie pozwalają na ich wychłodzenie. Zapewniają one idealny kontakt z kierownicą motocykla. Jeśli dojdzie do skrajnego wychłodzenia dłoni, nie będą one w stanie operować sprzęgłem i hamulcem.

Odzież motocyklowa, jaka produkowana jest w chwili obecnej to nie bezkształtne spodnie i kurtki, ale prawdziwie designerskie ciuchy, które świetnie się prezentują. Dostępne są one w różnych kolorach i deseniach, dlatego też każdy może wybrać odzież motocyklową, która będzie dla niego najlepsza.

Nie można zapominać o tym, że każdy motocyklista, bez wyjątku, powinien zaopatrzyć się w kask. Jest to podstawowy element jego wyposażenia, zaś jego stosowanie wymusza kodeks ruchu drogowego. Każdy kierowca motoru powinien mieć na tyle zdrowego rozsądku, aby wiedzieć, że kask jest konieczny. Na dodatek, zapewnia on komfort podróżowania.

Wybór kasku uzależniony jest przede wszystkim od typu motocykla oraz indywidualnych preferencji użytkownika. Na motocykl sportowy najlepiej wybrać kask integralny, albo kask szczękowy. Zaletą kasków integralnych jest to, że są one ciche, lekkie i zapewniają bardzo dobrą ochronę profilu twarzy swojego właściciela. Kaski szczękowe pozwalają natomiast na swobodną rozmowę, np. podczas pytania się o drogę, ale nie zapewniają takiego bezpieczeństwa motocykliście jak kaski integralne. Mają też one większą masę i większy hałas w czasie jazdy. Kaski typu jet są najczęściej wykorzystywane przez właścicieli czopperów. Są one bardzo efektowne, zapewniają szerokie pole widzenia i pozwalają poczuć pęd powietrza na twarzy. Ich wadą jest słaba ochrona motocyklisty przed czynnikami atmosferycznymi oraz stosunkowa niewielka ochrona twarzy w czasie wypadku. Posiadacze motocykli typu cross lub enduro wybierają kaski chroniące brodę i twarz kierowcy. Takie kaski przeciwdziałają wrzucaniu błota na gogle.

Jedną z najbardziej istotnych cech kasku jest jego waga. Konstruktorzy jeszcze parę lat temu dążyli do minimalizacji wagi, aby głowa była odciążona. Doświadczenie wskazuje jednak, że waga kasku nie powinna być wcale minimalna. Ciężar kasku wpływa bowiem w sposób bezpośredni na bezwładność całego układu głowa-kask, co w bardzo lekkim kasku powoduje zwiększenie narażenia głowy podczas kolizji. Optymalnie kask powinien ważyć w granicach od 1300 do 1500 g.

Drugą ważną cechą kasku jest materiał, z jakiego został on wykonany. Kaski wytwarzane są z polimerowych materiałów termoplastycznych, czyli ogólnie rzecz ujmując z plastiku, jak również z materiałów kompozytowych.

Istotnym elementem kasku są materiały, jakie wypełniają skorupę i sama wyściółka. Dzieje się tak dlatego, że jest to część kasku, która w głównej mierze przejmuje energię uderzenia. Wyściółka powinna idealnie dopasować się do głowy właściciela, co trwa nawet kilkanaście godzin. Z tego względu nie powinno się kupować używanych kasków, ani ich pożyczać.

Jeśli chodzi o pozostałe elementy ubioru motocyklisty, to warto zwrócić uwagę na jego spodnie i kurtkę, które mogą być wykonane ze skóry bądź z materiałów tekstylnych. Oczywiście skóra jest materiałem najbardziej wytrzymałym i najtrwalszym dlatego też warto zdecydować się na porządny skórzany kombinezon, który właściwie będzie chronił ciało motocyklisty przed nawet najbardziej poważnymi otarciami. Odzież tekstylna też ma swoje plusy, do których zalicza się wysoki komfort jej użytkowania. Jej podstawowa konstrukcja to zewnętrzna warstwa zrobiona z odpornej na ścieranie tkaniny syntetycznej oraz wewnętrzna membrana chroniąca ciało motocyklisty przed wilgocią i zapewniająca odprowadzanie nadmiaru pary wodnej.

Kurtka motocyklowa powinna zawierać najbardziej podstawowy zestaw ochraniaczy, do których zaliczane są ochraniacze na łokcie, barki i kręgosłup. Jej krój i fason jest kwestią drugorzędną. Bardziej zaawansowane kurtki motocyklowe posiadają ochraniacze obojczyków, klatki piersiowej, czy też pancerze, czyli zintegrowane ochraniacze, tzw. żółwie. Warto zaznaczyć, że ochraniacze powinny mieć odpowiedni atest i muszą być wyjmowane, aby istniała możliwość ich wymiany. Na rynku dostępne są kurtki wodoszczelne, mające membranę i zakładki chroniące zamek główny i kieszenie. Dzięki temu pod kurtkę nie dostanie się woda. Przydatną cechą kurtki na motor jest możliwość wpinania i wypinania ocieplacza.

Jeśli wybieramy spodnie na motor powinniśmy zwrócić uwagę na ich przeznaczenie, materiał z jakiego są wykonane oraz na ochraniacze. Spodnie powinny posiadać ochraniacze na kolana, biodra i piszczele. Istnieją spodnie, które można spiąć z kurtką, wówczas tworzą one łączny kombinezon.

Buty motocyklowe mają zapewnić maksymalną ochronę przed zgnieceniem stopy, jeśli dojdzie do wypadku. Najczęściej obuwie motocyklowe wykonane jest ze skóry, posiada usztywnione podeszwy, wzmocnione pięty i palce, a przede wszystkim ma ochraniacze na kostki.

Oprócz kurtki, spodni, butów i kasku, każdy motocyklista powinien zaopatrzyć się w szereg dodatków odzieżowych. Mowa tu o kamizelkach ochronnych zaopatrzonych we wszelkiego rodzaju ochraniacze, pasy nerkowe, zabezpieczające przed wychłodzeniem nerek i lędźwi, ochraniacze kręgosłupa, ocieplacze, rękawice, czy też odblaskowe wstawki.

Popularni producenci odzieży motocyklowej i ich produkty

Odzież motocyklową produkują takie firmy jak: Ledmar, Tarbor, Racer, Vanucci, Highway 1, Nitro, O`Zone, STREETFIGHTER, Louis, Proof, ARLEN NESS, BERIK, CAFE RACER, HELD, PROBIKER i inni. Odzież motocyklowa dobrej jakości niestety nie należy do najtańszych produktów. Im tańsze są kaski czy kombinezony na motor, tym ich jakość staje się bardziej dyskusyjna.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

  • Czy kaski polimerowe mają mniejszą wytrzymałość niż kompozytowe?

    Niekoniecznie, choć taki jest powszechny pogląd. Kaski wykonane z plastiku wcale nie muszą charakteryzować się gorszą wytrzymałością mechaniczną, niż kaski kompozytowe, ale rzeczywiście, mają one wadę. Otóż, ich wytrzymałość obniża się wraz z upływem czasu, ponieważ łańcuchy polimerowe ulegają rozpadowi i maksymalnie po okresie 5 lat kask jest to wymiany, choć na pierwszy rzut oka nic na to nie wskazuje.

  • Jak wybrać rozmiar kasku?

    Najlepiej jest zwrócić się o pomoc do profesjonalnego sprzedawcy. Kask powinien dobrze przylegać do głowy, ale nie może uwierać właściciela. Przy energicznych ruchach głowy w różne strony kask nie może się sam przemieszczać na głowie. W kaskach integralnych i szczękowych dół brody nie może wystawać z kasku.

  • Jaka powinna być kurtka na motor?

    Powinna być wygodna dla użytkownika. Nie może nigdzie odstawać, ponieważ podczas jazdy działać będzie jak spadochron hamujący. Kurtka nie powinna ograniczać ruchów kierowcy i koniecznie musi mieć zestaw ochraniaczy.

Podsumowanie

Odzież ochronna ma za zadanie maksymalnie zabezpieczyć motocyklistę w czasie wypadku, ale nie ma się co łudzić, nie jest to zabezpieczenie idealne. Rozwaga na drodze to klucz do tego, aby jeździć motorem i nie ulec wypadkowi. Warto zaznaczyć, że pasażer motocykla zawsze powinien być tak samo dobrze ubrany, jak sam kierowca. Podczas wypadku też jest on narażony na urazy, nawet chyba bardziej niż osoba prowadząca motocykl.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-04-19 17:19:59, 120