Czy jazda na LPG się opłaca?

W mediach bardzo często słyszymy o podwyżkach dotyczących cen benzyny. Z roku na rok paliwo do samochodów z silnikiem spalinowym staje się coraz droższe, a kierowcy nie mogą nic na to poradzić. Ci którzy chcą, albo muszą jeździć autem, godzą się na wyższe ceny, albo instalują w swoich pojazdach instalację gazową LPG. Patrząc na jednostkowy koszt nabycia benzyny i gazu od razu widać, co jest tańsze. Oczywiście, jeszcze parę lat temu różnica cen była o wiele bardziej wyraźna, dziś jednak nadal gaz jest tańszy od benzyny. Czy zatem można jednoznacznie powiedzieć, że jazda na LPG jest opłacalna?

Na skróty...

Koszty związane z instalacją LPG

lpg - czy się opłaca?

Przede wszystkim, decydując się na zamontowanie w samochodzie instalacji LPG musimy zdawać sobie sprawę z wiążących się z tym kosztów. Już sam montaż pociąga za sobą niebagatelne koszty rzędu ponad 1000 zł. Czy pieniądze te zwrócą się kierowcy w toku eksploatacji auta? Wszystko zależy od tego, jak dużo jeździmy. Dla tak zwanych „niedzielnych kierowców” montaż instalacji gazowej w aucie nie ma większego sensu, bowiem jej koszty raczej się nie zwrócą, a jeśli już to w bardzo długiej perspektywie czasowej.

Nie ulega przy tym wątpliwości, że podczas tankowania „do pełna” zapłacimy za gaz o wiele mniej, niż za paliwo. Średnio będzie to dwa razy mniej, ale też samochód spali na 100 km więcej gazu niż benzyny.

Zwróćmy teraz uwagę na koszty założenia instalacji gazowej w samochodach. Dla aut około 5 letnich koszty instalacji powinny zmieścić się w kwocie 2500 zł. Za sekwencyjną instalację gazową, która jest konieczna w nowych autach, zapłacimy niestety więcej – około 3000-4000 zł. Ceny powyżej 4 tys. zł za instalację gazową wraz z montażem w specjalistycznym warsztacie samochodowym, dotyczą wyłącznie silników 6-cio lub 8-cylindrowych. Generalnie rzecz ujmując, koszt instalacji gazowej uzależniony jest od jakości instalacji i rodzaju jednostki napędowej.

Jeśli w ciągu roku pokonujemy samochodem około 15 tys. km i zużywamy na 100 km około 8,5 litra benzyny, to łączne koszty eksploatacji wyniosą 5967 zł. Z kolei, jeżdżąc na LPG i pokonując tą samą odległość, przy zużywaniu 10,2 litrów gazu na 100 kilometrów, koszt zużycia gazu wyniesie jedynie 3258 zł. Zaoszczędzimy w ten sposób 2707 zł. Wskazuje to, że już po roku zwrócą się pieniądze zainwestowane w montaż instalacji LPG w naszym średniej klasy aucie. Przy takich różnicach cen benzyny i gazu oraz w przypadku aut o większej pojemności i wyższym zużyciu paliwa na 100 km, instalacja zwróci się jeszcze szybciej.

Warto podkreślić, że w przypadku wykorzystywania instalacji LPG w samochodzie przyjdzie nam zapłacić dodatkowo za jej okresowe przeglądy. Nie jest też powiedziane, że w aucie z instalacją gazową w ogóle nie trzeba tankować benzyny. Jest ona niezbędna do rozruchu silnika.

Kiedy instalacja LPG nie jest opłacalna

Nie w każdym przypadku montaż instalacji LPG będzie opłacalny dla właściciela samochodu. Niemniej jednak nie można zaprzeczać temu, aby w przeważającej części przypadków nie był on ekonomicznie uzasadniony. Im mniej jeździmy, tym mniej opłacalna staje się instalacja LPG. Mniejsze są automatycznie nasze oszczędności. Przy przebiegu rocznym wynoszącym 5 tys. kilometrów, albo nawet mniej, koszty zakupu i montażu instalacji gazowej w samochodzie są mało uzasadnione. Jeśli na dodatek samochód pali naprawdę mało na 100 km to trzeba sobie zadać pytanie, czy rzeczywiście jest sens inwestować w instalację gazową do auta? Raczej nie.

Wady instalacji LPG

Instalacje gazowe są obarczone wieloma wadami, stąd też sceptycyzm szerokiej rzeszy kierowców w stosunku do montowania ich w swoich samochodach. Po pierwsze, przy posiadaniu instalacji LPG w aucie konieczne jest uruchamianie silnika w niższych temperaturach przy pomocy benzyny. Stwarza to konieczność tankowania benzyny, a więc ponoszenia dodatkowych kosztów. Wyższe są też koszty przeglądów okresowych auta, bowiem do standardowych kontroli dochodzi konieczność sprawdzenia szczelności instalacji. Dodatkowe koszty związane są w tym przypadku również z serwisem i eksploatacją elementów wchodzących w skład instalacji gazowej. Butlę z gazem montuje się w miejscu na koło zapasowe, albo bezpośrednio w tylnej części bagażnika, przez co ograniczeniu ulega funkcjonalność samochodu. Przy używaniu jako paliwa napędowego gazu, samochód ma wyższe spalanie. Wyższa jest jednocześnie temperatura spalania gazu. Wielu kierowców wskazuje na to, że przy instalacjach gazowych starszej generacji następuje zmniejszenie mocy silnika. Tankując gaz musimy być przygotowani na konieczność stosowania metalowego kolektora dolotowego, lub dodatkowych zabezpieczeń w przypadku dolotowego kolektora z tworzyw sztucznych. Ponadto, przy instalacjach gazowych występuje zwiększona ilość pary wodnej w spalinach, która niestety przyczynia się do korozji układu wydechowego.

Jak dbać o instalację gazową w samochodzie?

Każda instalacja LPG w samochodzie wymaga od właściciela szczególnej troski. Trzeba dbać nie tylko o filtr gazu, ale jednocześnie o regularną wymianę filtru powietrza oraz o kondycję układu zapłonowego – przewodów i świec zapłonowych. Jeśli właściciel zaniedba, albo nie będzie świadomy tego, w jaki sposób zadbać o instalację gazową, może często mieć do czynienia z awariami układu paliwowego. Najczęściej dochodzi do zatarcia się pompy paliwa, co skutkuje koniecznością jej wymiany na nową.

Podsumowanie

W chwili obecnej ceny paliwa drożeją i to bardzo dynamicznie. Olej napędowy i benzyna kosztują już niemalże tyle samo, a ich ceny niepokojąco zbliżają się do granicy 5 zł za litr. Niestety, ale nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie nastąpiły obniżki, a jeśli już - to niewielkie. Gaz nadal pozostaje dwukrotnie tańszy od innych paliw, dlatego też wielu kierowców skłania się do montowania w samochodach stosownych instalacji. Nawet, jeśli koszty jej zakupu miałyby zwrócić się za parę lat, to i tak o wiele łatwiej jest jechać na stację benzynową i zatankować do pełna za 100 zł, niż za dwukrotność tej sumy.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2014-08-22 19:40:46, .24