Jak wybrać chłodnicę samochodową?

Samochód jest zbiorem różnorodnych podzespołów, z których każdy ma do spełnienia specyficzną rolę. Nie inaczej jest w przypadku chłodnic samochodowych. Każda chłodnica w aucie jest swego rodzaju wymiennikiem ciepła, stosowanym do chłodzenia silników spalinowych w czasie ich funkcjonowania.

Na skróty...

Działanie chłodnicy samochodowej

chłodnice samochodowe - jak wybrać?

Na ogół, w samochodach do chłodzenia silników wykorzystywana jest ciecz. Chłodzenie cieczą stosuje się w bloku oraz w głowicy silnika, bowiem tam znajdują się wydrążone kanały, przez które płynie medium chłodzące. W roli owego medium może występować woda, ale w przypadku klimatu umiarkowanego, jaki panuje w Polsce, stosowane są wodne roztwory najczęściej glikolu etylowego. Medium chłodzące trafia do chłodnicy za pomocą pompy, napędzanej mechanicznie za pośrednictwem wału korbowego i paska klinowego bądź paska rozrządu.


Budowa chłodnicy samochodowej

W zdecydowanej większości przypadków chłodnica ma kształt panelu poziomego lub pionowego, złożonego z rurek. Są one zaopatrzone w odprowadzające z nich ciepło ożebrowanie, wykonane z cienkiej blachy, które powiększa aktywną powierzchnię odprowadzania ciepła. Każdorazowo, przez panel chłodnicy przepływa powietrze. W trakcie ruchu samochodu przepływ powietrza jest wywołany ruchem pojazdu. W przypadku, gdy ruch ten nie ma miejsca, na przykład w momencie postoju pojazdu, przepływ powietrza jest wymuszany przez wentylator.

Chłodnice samochodowe są umieszczane przed kabiną kierowcy, a więc w przedniej części samochodu, przez co chłodnica omywana jest chłodnym powietrzem, które nie ma szansy ogrzać się poprzez pracę silnika.

W panelu chłodnicy samochodowej znajduje się wlot powietrza, który zasłonięty jest ażurową osłoną, nazywaną atrapą albo grillem. Jednocześnie, zasłona ta stanowi ważny element estetyki samochodu. Często bywa po prostu „znakiem firmowym” producenta pojazdu i jest taka sama w każdym modelu samochodu tej samej marki.

Jak wybrać chłodnicę samochodową?

Wybór chłodnicy samochodowej powinien być podyktowany jej dopasowaniem do konstrukcji auta. Tylko taki dobór chłodnicy jest w stanie zagwarantować temperaturę medium chłodzącego poniżej wyznaczonego punktu wrzenia, nawet w najtrudniejszych warunkach otoczenia. Z jednej strony, chłodnica nie pozwala na przegrzanie się silnika spalinowego, ale z drugiej nie powinniśmy dopuścić do nadmiernego przechłodzenia tego najważniejszego skądinąd elementu każdego pojazdu. Aby nie doprowadzić do takiej sytuacji w układzie chłodzenia powinien być zamontowany termostat, który skutecznie zamyka przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę w momencie, gdy jej temperatura spadnie poniżej około 85 stopni Celsjusza.

Generalnie, chłodnice mają podobną konstrukcję i to na dodatek nie tylko w samochodach osobowych, ale również w autobusach, samochodach ciężarowych, w ciągnikach rolniczych, lokomotywach spalinowych itp. Chłodnice są instalowane również we wszystkich innych urządzeniach wykorzystujących w swoim funkcjonowaniu silnik spalinowy. Mowa więc tu o spalinowych sprężarkach, agregatach prądotwórczych czy motopompach.

Uszkodzenia chłodnicy samochodowej

Chłodnica jest niezastąpionym elementem każdego samochodu. Niestety, jako że jest ona instalowana w przedniej części samochodu, jest ona nader narażona na wszelkie uszkodzenia mechaniczne, nawet przy małej stłuczce, czy po prostu w trakcie normalnej eksploatacji samochodu. Rodzaj uszkodzeń chłodnicy uzależniony jest od kolizji oraz umiejętności kierowcy. Jeśli podczas wypadku uszkodzeniu ulegnie przód lub bok auta, wówczas istnieje konieczność wymiany lub naprawy naszej chłodnicy, jeśli tylko jej awaria nie jest poważna.

Podsumowanie

Należy powiedzieć, że każda chłodnica samochodowa jest wymiennikiem ciepła, który zarówno pobiera, jak i oddaje ciepło ze swojego otoczenia, w zależności od jej zastosowania. W każdym samochodzie znajduje się kilka chłodnic, które spełniają różne funkcje. Mowa tu o chłodnicach płynu, które regulują temperaturę w układzie chłodzenia silnika, chłodnicy klimatyzacji, chłodnicy oleju oraz chłodnicy powietrza, nazywanej Intercoolerem.

Podobne poradniki


Strona wygenerowana 2024-03-29 02:44:14, 120