Tytuł oryginału:
Ο τελευταίος πειρασμός
Tłumaczenie: Jan Wolff
Jezus Chrystus Nikosa Kazantzakisa to człowiek wątpiący w swoje boskie posłannictwo i jednocześnie Mesjasz, za którym podążają tysiące przepełnionych nadzieją. Kazantzakis prowadzi swojego bohatera ciernistą drogą pokus, ludzkich słabości i zwątpień, aż do jego nieuchronnej, męczeńskiej śmierci na krzyżu. Czy nieuchronnej? W tym miejscu dwudziestowieczny pisarz zdecydowanie rozmija się z ewangelistami i...
Nikos Kazantzakis w
Ostatnim kuszeniu Chrystusa kazał być Jezusowi nade wszystko człowiekiem, istotą słabą, wątpiącą, wahającą się — bardziej Synem Człowieczym niż Synem Bożym, którego wewnętrzna walka między mesjańskim posłannictwem a ludzką ułomnością trwała do samego końca i rozstrzygnęła się dopiero pod koniec krzyżowej kaźni.
Nikos Kazantzakis ukazuje Jezusa jako prawdziwego człowieka, targanego wątpliwościami, namiętnościami, niepewnego swego losu. To nie Mesjasza lansowany przez Nowy Testament, w niej Zbawiciel, jak każdy człowiek, tęskni za spokojnym życiem wypełnionym pracą u boku swej żony. Również Maryja pokazana jest jak prawdziwa matka: kochająca syna, pragnąca szczęścia dla niego, niemogąca się pogodzić z tym, że jej potomek wzgardzony jest za... robienie krzyży.
Ta książka greckiego pisarza jest niezwykłą opowieścią o losach człowieka, na którego barki włożono ogromne brzemię. Choć autor pozwala sobie na własną interpretację Biblii, to te „zaskoczenia” zmuszają do refleksji.
Martin Scorsese nakręcił na podstawie tej książki film, który wywołał prawdziwą burzę w kręgach religijnych.
Ostanie kuszenie Chrystusa nie jest ekranizacją ewangelii, lecz powieści greckiego pisarza Nikosa Kazantzakisa. W interpretacji Martina Scorsese, twórcy
Chłopców z ferajny i
Taksówkarza. Jezus z Nazaretu jest człowiekiem wewnętrznie rozdartym, miotanym pokusami i wyrzutami sumienia. Głębokie współczucie dla rodzaju ludzkiego sprawia, że odpowiada na głos Boga i wyrusza w świat, by poznać swoje przeznaczenie. U schyłku ziemskiej drogi musi stawić czoła największej pokusie - perspektywie spokojnego życia u boku ukochanej kobiety. Arcydziele Martina Scorsese od chwili premiery otaczała aura skandalu. Jego przeciwnicy pikietowali kina zarzucając twórcom bluźnierstwo. Czas pokazał, że nie mieli racji - dziś widać wyraźnie, że Ostatnie kuszenie Chrystusa nie jest dziełem obrazoburczym, lecz prowokującym do myślenia filmem przeznaczonym dla widzów szukających w kinie czegoś więcej niż tylko łatwej rozrywki. Ogromnym atutem filmu są rewelacyjne zdjęcia Michaela Ballhausa, wspaniała muzyka Petera Gabriela oraz znakomite kreacje aktorskie Willema Dafoe (Jezus), Haryeya Keitela (Judasz), Barbary Hershey (Maria Magdalena) i Davida Bowie (Piłat).
Gato
Seria:
448 str., oprawa miękka, format 145x205
Stan: b.dobry
Wyd.: Kantor Wydawniczy SAWW, 1992
ISBN: 83-85-85066-76-4