Święta noc i inne opowiadania - Antoni Czechow
Wybór: Natalia Modzelewska
Tłumaczenie: Irena Bajkowska, Jan Brzechwa, Janina Brzechwa, Maria Dąbrowska, Natalia Gałczyńska, Jarosław Iwaszkiewicz, Zofia Kaczorowska, Wacława Komarnicka, Maria Mongirdowa, Jerzy Pomianowski, Jerzy Wyszomirski
Spis treści:
Zagadkowa natura
Śmierć urzędnika
Zły chłopiec
Kameleon
Żywa chronologia
W łaźni
Końskie nazwisko
Mnóstwo papieru
Koszmar
Święta noc
Znajomy mężczyzna
Długi język
Dzieło sztuki
Pogotowie ratunkowe
Z zapisków człowieka gwałtownego
Liść na wietrze
Ojciec
Syrena
Fujarka
Zbieg
Intrygi
Stary dom
Chłopcy
Kasztanka
Wąż boa i królik
Krytyk
Przed zaćmieniem
Spać się chce
Nieprzyjemna sprawa
Piękne
Atak
Szewc i zły duch
Nieciekawa historia
Gusiew
Baby
Pojedynek
Strach
Skrzypce Rotszylda
Student
Moje życie
Duszka
Antoni Czechow (1860-1904) - rosyjski nowelista i dramatopisarz. Już jako student medycyny publikował utwory humorystyczne i satyryczne: Śmierć urzędnika (1883), Kameleon (1884), łączące liryzm z ironią. Główna część jego dorobku powstała jednak w długim okresie prowadzenia praktyki lekarskiej, zanim jeszcze jego dzieła przebiły się do szerszej publiczności. Jego nowele były publikowane w tym czasie, ale cieszyły się niezbyt dużym zainteresowaniem czytelników, zaś jego skomplikowanych i trudnych do adaptacji sztuk nikt nie chciał wystawiać. Teatrem interesował się od młodzieńczych lat, kiedy to jako gimnazjalista charakteryzował się, by go wpuszczono na spektakle teatru zawodowego, zabronione dla młodzieży szkolnej. Przez całe życie pisał felietony teatralne oraz opowiadania z życia rosyjskiej sceny. Jego pierwsza sztuka jednoaktówka Płatonow, została wystawiona w Moskwie, w 1881 r. i spotkała się z całkowitym niezrozumieniem widowni i krytyków. Wartość jego sztuk odkrył dopiero Konstanty Stanisławski, słynny twórca MChAT-u, który premierą Mewy (1898) przyczynił się do rozgłosu Czechowa. Trzy kolejne sztuki pisane na zamówienie MChaT-u (Wujaszek Wania, Trzy Siostry, Wiśniowy Sad) cieszyły się podobną popularnością, co Mewy i są one do dzisiaj najbardziej znanymi utworami Czechowa. Duet Stanisławski-Czechow na przełomie XIX i XX w. praktycznie zdominowała działalność MChAT-u. Obaj się świetnie rozumieli i wspólnie stworzyli podwaliny naturalizmu w teatrze, znacznie wyprzedzając swoją epokę. Istotą tego teatru było zerwanie ze sztucznymi konwencjami gry aktorskiej i zachowywanie się na scenie w możliwie jak najbardziej naturalny sposób. W 1901 r. Czechow poślubił Olgę Knipper, ulubioną aktorkę Stanisławskiego, która grała większość pierwszoplanowych damskich postaci w sztukach Czechowa. Chorował na gruźlicę, jednak pomimo choroby udał się w morderczą podróż na wyspę zesłańców, by zebrać materiały do książki o katorżnikach (Sachalin). Na Zachodzie jego sztuki rozpropagował A.S. Suworin, zamożny właściciel prawicowego dziennika „Nowoje Wriemia”, który za własne pieniądze drukował i wystawiał dzieła Czechowa w Paryżu i Londynie, oraz finansował i organizował podróże Czechowa po Europie Zachodniej. Czechow zmarł 15 lipca 1904 r. na skutek wyniszczenia gruźlicą. Pochowano go z honorami na Cmentarzu Nowodziewiczym w Moskwie.
464 str., oprawa miękka, format 145x200
Stan: b.dobry (-) minimalne przybrudzenia okładki
Wyd.: Czyteknik, 1985
ISBN: 83-07-01257-0