T. S. Eliot
Kto to jest klasyk i inne eseje
Przekład Magdalena Heydel, Maria Niemojowska, Helena Pręczkowska, Maciej Żurowski
Wydawnictwo ZNAK Kraków 1998
Oprawa miękka, stron 266
W swoich esejach literackich Eliot wprowadził do obiegu pojęcia ważne nie tylko dla rozwoju krytyki, ale i dla zrozumienia jego twórczości. Najbardziej znaczącym z nich jest "korelat obiektywny", służący za określenie techniki pisarskiej, której Thomas Stearns Eliot starał się być wierny. Jest to tworzenie zgodności pomiędzy emocjonalnością a zestawem konkretnych przedmiotów czy sytuacji, którym ten typ emocjonalności mógłby odpowiadać. Zabieg ten prowadzić ma do twórczości bezosobowej, według Eliota bowiem poezja nie jest dawaniem upustu wzruszeniom, ale ucieczką przed wzruszeniami.
W esejach jednego z najważniejszych poetów XX wieku zawiera się jego wizja kultury - jako miejsca, w którym spotykają się tradycja oraz siły współczesności. Ważna dla zrozumienia Eliotowskiego sposobu myślenia o sztuce jest definicja postaci klasyka i miejsca, jakie zajmuje on w kulturze narodowej i kulturze europejskiej.
Książka niemal w połowie składa się z tekstów dotąd nie publikowanych po polsku! Proponowany wybór zawiera najbardziej znane i najważniejsze eseje Eliota, często „zadawane” studentom, oraz inne, dotąd nie przyswojone polszczyźnie teksty.
Spis treści
O krytyku krytycznie
Tradycja i talent indywidualny
Muzyka poezji
Zadania poezji
Kto to jest klasyk?
Kim jest dla mnie Dante
Szekspir i stoicyzm Seneki
Hamlet
Czterech dramaturgów elżbietańskich
Poeci metafizyczni
Andrew Marvell
George Herbert
Milton (II)
Wordsworth i Coleridge
Idea społeczeństwa chrześcijanskiego (rozdział 1)
Trzy znaczenia "kultury"
Jedność kultury europejskiej
Nota bibliograficzna

|