Tytuł oryginału:
wybór z
Sobranije soczinienij
Wybór i wstęp: Rene Śliwowski
Tłumaczenie: Irena Bajkowska, Janina i Jan Brzechwowie, Jerzy Brzęczkowski, Maria Dąbrowska, Natalia Gałczyńska, Jarosław Iwaszkiewicz, Zofia Koczorowska, Maria Morgindowa, Jerzy Pomianowski, Aleksander Wat, Jerzy Wyszomirski
Spis treści:
- Wstęp (Rene Śliwowski)
- Córka Albionu (Docz' Albiona)
- Szwedzka zapałka (Szwiedskaja spiczka)
- Tatuńcio (Papasza)
- Korespondent (Koriespondient)
- Wiejskie eskulapy (Sielskije eskułapy)
- Księga zażaleń (Żałobnaja kniga)
- Egzamin (Ekzamien na czin)
- Chirurgia (Chirurgija)
- Straszna noc (Strasznaja nocz')
- Na gwoździu (Na gwozdie)
- Wypadek z praktyki sądowej (Słuczaj iz sudiebnoj praktiki)
- 75000 (75000)
- Wesele z generałem (Swad'ba s gienierałom)
- W łaźni (W banie)
- Końskie nazwisko (Łaszadinaja familija)
- Złoczyńca (Złoumyszlennik)
- Kucharka się żeni (Kucharka żenitsja)
- Na obczyźnie (Na czużbinie)
- Sposób na pijaka (Bitaja znamiennost', ili sriedstwo ot zapoja)
- Drogi pies (Dorogaja sobaka)
- Impresario pod kanapą (Antrieprienior pod diwanom)
- Nie udało się (Nieudacza)
- Grisza (Grisza)
- Szczęściarz (Sczasliwczik)
- Romans z kontrabasem (Romans s kontrabasom)
- Strach (Strachi)
- Aptekarzowa (Aptiekarsza)
- W sądzie (W sudie)
- Dzieło sztuki (Proizwiedienije iskusstwa)
- Nieostrożność (Nieostorożnost')
- Bezbronna istota (Biezzaszczitnoje suszczestwo)
- Dramat (Drama)
- Syrena (Siriena)
- Głupi Francuz (Głupyj francuz)
- Do Paryża (W Pariż)
- Jubileusz (Jubilej)
- Pocałunek (Pocełuj)
- Zakład (Pari)
- Czarny mnich (Czornyj monach)
- Małżonka (Supruga)
- Łysek (Biełołobyj)
- Ariadna (Ariadna)
- O miłości (O lubwi)
- Duszka (Duszeczka)
- Pani z pieskiem (Dama s sobaczkoj)
Antoni Czechow (1860-1904) — rosyjski nowelista i dramatopisarz. Pochodził z niezamożnej rodziny kupieckiej. Urodził się w Taganrogu, mieście położonym nad Morzem Azowskim. Po ukończeniu gimnazjum w mieście rodzinnym udał sie na studia medyczne, do Moskwy, które ukończył w 1884. Jednak zawód lekarza zupełnie go nie pociągał. Już jako student medycyny publikował utwory humorystyczne i satyryczne:
Śmierć urzędnika (1883),
Kameleon (1884), łączące liryzm z ironią. Główna część jego dorobku powstała jednak w długim okresie prowadzenia praktyki lekarskiej, zanim jeszcze jego dzieła przebiły się do szerszej publiczności. Jego nowele były publikowane w tym czasie, ale cieszyły się niezbyt dużym zainteresowaniem czytelników, zaś jego skomplikowanych i trudnych do adaptacji sztuk nikt nie chciał wystawiać. Teatrem interesował się od młodzieńczych lat, kiedy to jako gimnazjalista charakteryzował się, by go wpuszczono na spektakle teatru zawodowego, zabronione dla młodzieży szkolnej. Przez całe życie pisał felietony teatralne oraz opowiadania z życia rosyjskiej sceny. Jego pierwsza sztuka jednoaktówka
Płatonow, została wystawiona w Moskwie, w 1881 r. i spotkała się z całkowitym niezrozumieniem widowni i krytyków. Wartość jego sztuk odkrył dopiero Konstanty Stanisławski, słynny twórca MChAT-u, który premierą
Mewy (1898) przyczynił się do rozgłosu Czechowa. Trzy kolejne sztuki pisane na zamówienie MChaT-u (
Wujaszek Wania,
Trzy siostry,
Wiśniowy sad) cieszyły się podobną popularnością, co
Mewa i są one do dzisiaj najbardziej znanymi utworami Czechowa. Duet Stanisławski—Czechow na przełomie XIX i XX w. praktycznie zdominowała działalność MChAT-u. Obaj się świetnie rozumieli i wspólnie stworzyli podwaliny naturalizmu w teatrze, znacznie wyprzedzając swoją epokę. Istotą tego teatru było zerwanie ze sztucznymi konwencjami gry aktorskiej i zachowywanie się na scenie w możliwie jak najbardziej naturalny sposób. W 1901 r. Czechow poślubił Olgę Knipper, ulubioną aktorkę Stanisławskiego, która grała większość pierwszoplanowych damskich postaci w sztukach Czechowa. Chorował na gruźlicę, jednak pomimo choroby udał się w morderczą podróż na wyspę zesłańców, by zebrać materiały do książki o katorżnikach (Sachalin). Na Zachodzie jego sztuki rozpropagował A.S. Suworin, zamożny właściciel prawicowego dziennika „Nowoje Wriemia”, który za własne pieniądze drukował i wystawiał dzieła Czechowa w Paryżu i Londynie, oraz finansował i organizował podróże Czechowa po Europie Zachodniej. Czechow zmarł 15 lipca 1904 r. na skutek wyniszczenia gruźlicą. Pochowano go z honorami na Cmentarzu Nowodziewiczym w Moskwie.
Gato
Seria:
336 str., oprawa twarda, format 150 x 215
Stan: b. dobry (praktycznie idealny)
Wyd.: Książka i Wiedza, 1989
ISBN: 83-05-11980-7