Polityczna niepoprawność, absurdalne dialogi i żadnych złudzeń co do moralności sprawujących władzę –
Ubu król, prekursorski dramat Alfreda Jarry’ego, stał się leitmotivem twórczości Franciszki Themerson. Jej narysowany w 1970 roku komiks
UBU miał swoją polską premierę w związku z otwarciem wystawy „Themersonowie i awangarda”.
Themersownowie uważali literacki debiut Jarry’ego za ważny punkt w historii awangardy. Wydany po raz pierwszy w Paryżu 1896 Ubu Roi zapowiadał dwudziestowieczny teatr absurdu, dadaizm, surrealizm, skecze Monty Pythona.
Obdarzona ogromnym poczuciem humoru, a jednocześnie zmagająca się pytaniem, jak doszło do okrucieństw światowych wojen – Franciszka Themerson od 1950 roku regularnie powracała do historii intryg knutych przez uzurpatora polskiej korony Ubu i jego towarzyszki Ubicy. Forma komiksu – bezpośrednia, ekspresyjna, pełna inspiracji sztuką dziecięcą – okazała się doskonale wyrażać groteskowość postaci, absurd oraz klimat kontestacji. Rysunki zostały wykonane na metrowej szerokości kartonach, na których artystka łączyła różne techniki plastyczne.
Ten wyjątkowy utwór wizualny doczekał się już publikacji m.in. w Nowym Jorku, Amsterdamie i Tokio. Po czterdziestu dwóch latach od pierwszego wydania ukazał się również na polskim rynku. Dlaczego dopiero teraz? Czy dlatego, że akcja komiksu dzieje się „w Polsce – czyli nigdzie”?
UBU to pozycja, której nie może zabraknąć na półkach fanów opowieści graficznych, miłośników awangardy, wreszcie tych wszystkich, dla których absurd stanowi antidotum na okrucieństwo rzeczywistości.
Franciszka Themerson (1907-1988) — polska plastyczka, rysowniczka, malarka, scenografka, realizatorka filmowa, żona Stefana Themersona. W roku 1937 wyjechała z mężem do Francji, a od 1940 r. przebywała na stałe w Anglii, gdzie pol latach zmarła.
Gato
Seria:
92 str., oprawa miękka ze skrzydełkami, format 290 x 170
Stan: idealny
Wyd.: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013
ISBN: 978-83-63820-06-0