Tytuł oryginału:
Eventyr og historier
Tłumaczenie: Stefania Beylin, Stanisław Sawicki, Jarosław Iwaszkiewicz
Ilustracje: Jan Marcin Szancer
KLASYKA!
Przepiękne ilustracje kolorowe i czarno-białe autorstwa Jana Marcina Szancera!
Klasyka bajek dla dzieci w klasycznym tłumaczeniu!
Spis treści:
- Dzieje życia Jana Christiana Andersena
- Świniopas
- Dzielny ołowiany żołnierzyk
- Pasterka i kominiarczyk
- Pewna wiadomość
- Pięć ziarnek grochu
- Księżniczka na ziarnku grochu
- Ogrodnik i jego chlebodawcy
- Stokrotka
- Bzowa babuleńka
- Słowik
- Igła do cerowania
- Latający kufer
- Calineczka
- Len
- Nowe szaty cesarza
- Dzikie łabędzie
- Stara latarnia
- Dziewczynka z zapałkami
- Kogut podwórzowy i kogucik na dachu
- Ole Zmruż-oczko
- Brzydkie kaczątko
- Królowa Śniegu
- Imbryk
- Bałwan ze śniegu
Hans Christian Andersen (1805-1875), duński baśniopisarz i prozaik. Potomek ubogiej rodziny, od dziecka marzył o karierze aktorskiej, jednak nie dość atrakcyjne warunki fizyczne uniemożliwiły mu realizację planów.
Twórczość literacką zaczął jako nastolatek, ale swoje pierwsze dojrzałe dzieło,
Improwizator (1835), napisał w wieku 30 lat. Była to powieść o karierze biednego dziecka, które mimo osiągniętych sukcesów nie potrafi uwolnić się od kompleksu niskiego pochodzenia. Kolejne powieści,
O.T. (1836) i
Tylko grajek (1837), podobnie jak pierwsza i późniejsze, zawierają wątki autobiograficzne.
W 1835 ukazał się pierwszy zbiorek baśni Andersena,
Baśnie opowiedziane dla dzieci, po czym, sukcesywnie, w formie zeszytów, wychodziły kolejne części — zeszyt 1-6:
Baśnie opowiedziane dla dzieci (1835-1842), zeszyt 1-5:
Nowe baśnie (1843-1848), zeszyt 1-2:
Opowieści (1852-1853) oraz zeszyt 1-10:
Nowe baśnie i powieści (1858-1872); łącznie około 150 baśni.
Źródłem inspiracji były dla pisarza: folklor, jak w
Krzesiwie (1835),
Księżniczce na ziarnku grochu (1835) i
Świniopasie (1841);
Baśnie tysiąca i jednej nocy, jak w
Latającym kufrze (1839); oraz tradycja hiszpańska —
Nowe szaty cesarza (1837).
Królowa śniegu (1844) i
Brzydkie kaczątko (1843) zrodziły się w wyobraźni autora. Ostatni z wymienionych utworów odczytano jako metaforę losu samego pisarza, który podsumował baśń w słowach: „Nieważne, że urodziłem się na kaczym podwórku, ważne, że wyklułem się z łabędziego jajka”. Łączące tendencje — romantyczne i realistyczne, baśnie Andersena urzekają prostotą fabuły i stylu, a jednocześnie głębią refleksji. Pełne ciepła i sentymentalnego humoru, niosą optymistyczne przesłanie. Stały się ulubioną lekturą dla dzieci i dorosłych.
Oprócz baśni na dorobek Andersena złożyły się: powieść
Książka z obrazkami bez obrazków (1840), opis podróży po Europie
Bazar poety (1842), powieść
Dwie baronówny (1848), libretto do opery narodowej
Mała Kirsten (1846), autobiografia
Baśń mojego życia (1855) oraz powieść
Piotr Szczęściarz (1870).
Jan Marcin Szancer (1902-1973), polski grafik i scenograf. W 1926 ukończył krakowską Szkołę Sztuk Pięknych, gdzie studiował u J. Mehoffera i K. Frycza. W 1927 był scenografem w warszawskim teatrze T. Messal-Niewiarowskiej i w teatrze Nietoperz. Po powrocie do Krakowa został grafikiem w wydawnictwach koncernu prasowego Ilustrowanego Kuriera Codziennego. Po paru latach przeniósł się do Warszawy i podjął współpracę z licznymi czasopismami, a od 1936 z teatrem kukiełek Płomyka i Płomyczka.
Od 1937 wykonywał prace scenograficzne w Cyruliku Warszawskim, w 1939 w teatrze Figaro. W 1939 projektował kostiumy do filmów:
Żołnierz królowej Madagaskaru i
Nad Niemnem. W okresie II wojny światowej ilustrował książki dla podziemnych oficyn. W 1944 projektował ulotki powstańcze. W 1942 robił scenografię dla teatru jawnego Miniatury. Po wojnie poświęcił się przede wszystkim ilustracji książkowej i grafice. Był kierownikiem graficznym wydawnictw (Państwowy Instytut Wydawniczy, Książka i Wiedza). Od 1951 był profesorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracował także z teatrami, m.in. w sezonie 1965-1966 jako główny scenograf Teatru Wielkiego w Warszawie opracował scenografię do
Pana Twardowskiego L. Różyckiego i
Aidy G. Verdiego. Jeden z najwybitniejszych ilustratorów książek, zwłaszcza dla dzieci, m.in.:
Pinokio C. Collodiego (1952),
Podróże Pana Kleksa J. Brzechwy (1961).
Gato
136 str., oprawa twarda, format 210x300
Stan: b. dobry, środek czyściutki (-) lekko obtarte krawędzie okładki
Wyd.: Nasza Księgarnia, 1961
ISBN: -